Pro Doctoranytime - Blog voor zorgverleners

9 tips om een goede relatie op te bouwen met uw patiënten

Geschreven door Doctoranytime | 8 nov. 2017 14:42:16

De digitalisering van medische praktijken in België leidt tot een toename van de differentiatiecriteria voor gezondheitsprofessionals. Patiënten hebben daarom steeds meer keuzes in een steeds beperkter gebied. De criteria die ze kiezen kunnen vandaag oneindig gevarieerd zijn: locatie, reputatie of prijs. Het is nu essentieel om uw patiënten te binden om slechts één variabele te verlaten: het vertrouwen.

U vindt in dit artikel 9 tips om uw patiënten van internet te binden!

 

VOOR DE CONSULTATIE

Tip 1 : Vereenvoudig het leven van uw patiënten!

Dit is mogelijk dankzij de online afspraken platforms en meer specifiek dankzij uw online profiel. Inderdaad, via doctoranytime.be bevat dit profiel volledige en kwaliteitsinformatie over u.

Dankzij een online profiel heeft de patiënt gemakkelijk toegang tot : het praktijkadres, afspraakinstructies (extra informatie waarmee rekening moet worden gehouden vóór de afspraak), beschikbaarheid en in sommige gevallen kosten.

Daarom zijn 3 klikken genoeg voor uw patiënt om veel informatie te krijgen. Tegenwoordig bespaart het tijd om afspraken online te maken. Door het te gebruiken, zullen vele voordelen snel verschijnen zoals de mogelijkheid voor u of uw secretariaat om vele oproepen te ontladen, die de ontvangst van patiënten of hun behandelingen schaden. Wanneer een afspraak wordt gemaakt, is het belangrijk om e-mails en herinneringen naar de patiënten te sturen om liefs vergissingen te voorkomen.

doctoranytime.be stuurt ze automatisch naar u toe! Bovendien bevatten ze uw adres en uw telefoonnummer. Uw patiënten hoeven dus niet meer in hun mailbox naar de datum of het adres van de praktijk te zoeken!

 

Tip 2 : Maak een goede eerste indruk.

De eerste indruk is vaak moeilijk te veranderen. Het is daarom belangrijk dat uw patiënten zich gesteund voelen zodra ze een afspraak maken, en hen over uw professionaliteit gerust te stellen. Markeer daarvoor uw expertise! Voeg bijvoorbeeld informatie over uw vaardigheden toe via uw doctoranytime.be profiel.

Eenmaal in uw praktijk, is het tijd voor uw receptiepersoneel om hen zich te laten thuis voelen.

 

IN DE WACHTKAMER

Tip 3 : Maak van de wachtkamer een vriendelijke en informatieve plek.

De wachtkamer is de perfecte plaats om informatie over uw specialiteit te geven. Wanneer een patiënt op een afspraak wacht, is hij geneigd om te lezen en zichzelf te informeren. Om uw domeininformatie aantrekkelijker te maken, kunt u de inhoud op een tv delen, digitale inhoud op tablets/smartphones creëren of brochures beschikbaar maken. Profiteer van deze plek om hen medische informatie en preventiematerialen te verschaffen.

Tot slot, waarom niet muziek in de wachtkamer spelen? doctoranytime.be heeft een selectie van afspeellijsten op Deezer en Youtube samengesteld, perfect voor je wachtkamer :

  • 10 HOURS Music for Office Playlist and Music
  • Ambient Music: Elevator Music, Waiting Room Music
  • La salle d’attente
  • Waiting Room

 

Tip 4 : Speel met het design van uw praktijk.

In de wachtkamer zijn kan ook een stressvol moment zijn. Aarzel niet om groene planten te installeren die bekend zijn ​​voor hun rustgevende deugden. U kunt ook een fontein of kopjes installeren, zodat patiënten gemakkelijk water kunnen gebruiken.

Bijvoorbeeld, als uw praktijk meer op gezinnen met jonge kinderen gericht is, kunt u een meer kinderlijke sfeer creëren. Dit maakt de wachttijd leuker voor zowel ouders als kinderen, en het helpt om een ​​duurzame relatie met hen te creëren.

 

TIJDENS DE AFSPRAAK

Tip 5 : Neem de tijd om uw patiënt uit te leggen wat zijn symptomen zijn en welke verschillende alternatieven bestaan voor zijn probleem.

Namelijk, zijn 93% van de patiënten graag actief betrokken bij de besluitvorming en 38% van hen willen de uiteindelijke beslissing nemen met de inbreng van de specialist. Dan kunt u hem eventueel een samenvatting van de afspraak geven met de belangrijkste punten en de oplossingen die besproken worden. Vergeet niet dat een patiënt snel alle details vergeet die tijdens de sessie uitgelegd waren.

 

Tip 6 : Leer kleine gesprekken te voeren.

Zoek maar een beetje over de kinderen van patiënten en hun families op. Voel je vrij om notities op hun fiches te schrijven om u eraan te herinneren. Uw patiënten zullen onder de indruk zijn van het feit dat u hun eigen persoonlijke gegevens onthoudt.

Wist u dat u dit allemaal kunt schrijven of fiches rechtstreeks kunt op doctoranytime kunt downloaden? Als u een medische software gebruikt waarop al uw patiënten geregistreerd zijn, kunt u deze ook met doctoranytime synchroniseren om uw leven gemakkelijker te maken.

 

Tip 7 : Zeg de naam van uw patiënt minstens één keer tijdens de afspraak!

Wanneer u uw patiënt tijdens de afspraak bij de voornaam noemt, voelt hij zich als een volwaardig persoon. Dit verbetert onmiddellijk de kwaliteit van de relatie.

 

NA DE AFSPRAAK

Tip 8: Als een patiënt een andere specialist nodig heeft, stuur hem dan door naar collega's die u vertrouwt om hem in uw nabije netwerk te houden.

Als u tijd hebt, kunt u zelfs een afspraak voor hem maken. Als gevolg hiervan zal de patiënt onmiddellijk gestuurd worden op een pad waar u de eerste bent die hem vergezeld en geholpen heeft. Ze zullen dus natuurlijker bij u terugkomen. Op doctoranytime.be kunnen uw patiënten eenvoudig een afspraak maken. Daarom kan het interessant zijn om uw collega's op het platform te hebben om hun pad te vereenvoudigen en uw netwerk te behouden.

 

Tip 9: Communiceer regelmatig met hen om een ​​sterke band op te bouwen!

U kunt ze bijvoorbeeld e-mails sturen bij speciale gelegenheden (het nieuwe jaar, de feestdagen, om uw vakantie en de praktijksluiting aan te kondigen, om de nieuwigheden van de praktijk te delen, de nieuwe vervanger ...). Een patiënt krijgt graag informatie van zijn specialisten. Hij zal zich betrokken voelen en een gevoel van verbondenheid hebben.

U kunt ook automatische e-mails van doctoranytime programmeren. Bijvoorbeeld om uw patiënt eraan te herinneren dat hij binnen 6 maanden een afspraak moet maken!

 

U hebt nu alle sleutels om van uw praktijk een vertrouwde ruimte te maken waar al uw patiënten gedijen. We hopen dat dit artikel u zal helpen.