Pro Doctoranytime - Blog voor zorgverleners

Hoe de wachttijd in uw praktijk verminderen?

Geschreven door Doctoranytime | 11 déc. 2017 08:49:37

De gedragsverandering van de patiënten is een ware uitdaging bij de ontvangst en de behandeling in een praktijk. Wachttijd, hygiëne, locatie, de patiënten houden zich steeds meer bezig met de details. Wij hebben opgemerkt dat de patiënten bijzonder gevoelig zijn voor vertragingen bij de beoefenaars.

 

Doctoranytime biedt u haar expertise over dit onderwerp en probeert dit probleem aan te pakken.

De patiënten vergeten vaak dat de vertraging van de beoefenaar niet enkel aan die laatste ligt. Vaak gaat het om de opeenvolging van patiënten die te laat komen, waardoor de wachttijd te lang wordt in de praktijk.

Om de wachttijd in uw praktijk te verminderen, moet er dus gewerkt worden aan twee essentiële punten :

- Uw organisatie

- Het gedrag van uw patiënten


Wij zetten onze verschillende oplossingen om de wachttijd in uw praktijk te verminderen op een rijtje :

 

1) Uw patiënt betrekken bij het zorgproces 

De arts/patiënt-relatie is essentieel in het zorgproces. De lange wachttijd in de praktijk is vaak te wijten aan verschillende vertragingen of vergetelheden die zich opstapelen gedurende de dag.

Het kan efficiënt zijn om voor de afspraak precieze raadgevingen en informatie te geven, zodat de patiënten op tijd komen.

Doctoranytime biedt een efficiënte oplossing voor dat probleem! Wij sturen herinneringse-mails en -sms’jes naar al uw patiënten om vergetelheden of last-minute vertragingen te vermijden.

 

2) Uw patiënt informeren 

Het te laat komen van de patiënt kan te wijten zijn aan een gebrek aan informatie over de locatie van uw praktijk. Aarzel dus niet om zo precies mogelijk te zijn over het adres van uw praktijk, zeker als die moeilijk te vinden is! Affiches in het gebouw of een plakkaat zijn ook zeer efficiënt om de patiënt de weg te wijzen.

 

Op het openbare profiel Doctoranytime is het mogelijk om met behulp van geolocatie een maximum aan informatie te bieden om de patiënt eenvoudig tot op de bestemming te begeleiden. Alle nodige informatie staat op ons platform en in de bevestigingse-mail van de gemaakte afspraak.

 

3) De oproepen tijdens de raadplegingen zo veel mogelijk verminderen   

De oproepen tijdens de raadplegingen zijn bijzonder tijdrovend! Ze hebben een rechtstreekse impact op de wachttijd, maar ook op de behandeling van patiënten. Een minuut aan de telefoon is een minuut waarin u geen patiënt behandelt en dus een minuut vertraging voor u. Wij raden u dus aan om een antwoordapparaat in te stellen en 30 minuten van uw dag op te offeren aan het beluisteren en beantwoorden van die boodschappen op uw agenda.

 

Dankzij ons telesecretariaat en de online afspraakpagina, verminderen wij de oproepen in de praktijk op drastische wijze, uw aandacht is dus volledig op de patiënt gericht!

 

4) Uw agenda efficiënt organiseren  

Uw agenda efficiënt organiseren is een belangrijke uitdaging om tijdverlies te vermijden en dus vertragingen aan uw kant! Tijdens het maken van een afspraak, is het belangrijk om de patiënt te vragen waarom hij/zij komt, zo kan u de raadplegingen ordenen. Bepaalde handelingen in uw praktijk vragen meer tijd dan andere. Een raadpleging kan 45min of 15min duren, de reden van een afspraak zorgt ervoor dat u uw planning kan voorbereiden en optimaliseren.

Op ons platform kunt u gepersonaliseerde tijdsloten wijden aan de verschillende diensten van een beoefenaar. De online agenda past zich aan aan de keuze van de patiënt en optimaliseert op efficiënte wijze de planning van de beoefenaar.

 

5) Uw secretariaat inzetten voor de begeleiding van de patiënt

Aarzel niet om de begeleiding en de follow-op van de patiënt over te laten aan het secretariaat! Vele secretarissen/secretaresses zijn in staat om paramedische handelingen uit te voeren. Een goede taakverdeling in de praktijk is belangrijk om tijd te winnen en dus niet te verliezen.

 

Dankzij Doctoranytime, nemen de telefonische oproepen drastisch af en maken die plaats voor andere activiteiten dan het maken van afspraken en het beheer van de agenda.